«

چرا تولیدمحتوا برای رشد کسب و کارها ضروری است؟

»
وب سایت سیما دانلود در ستاد ساماندهی پایگاه های کل کشور ثبت می باشد و مطابق قوانین این مرکز عمل می کند.
خرید

انسان‌ها همواره به به دنبال کسب اطلاعات درباره موضوعات مختلف هستند.

آنها از صبح که از خواب برمی‌خیزند تا پاسی از نیمه‌شب، حجم عظیمی از داده‌ها و پیام‌های مختلف را از طریق رسانه‌های مختلف دریافت می‌کنند. انواع خبرها، تلویزیون و رادیو، جراید و روزنامه‌ها، شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های خبری و.. همه به دنبال انتقال اطلاعات به ما هستند. محتواهایی که این رسانه‌ها به ما انتقال می‌دهند در درون خود پیام‌هایی دارند. اگر این پیام‌ها هدفمند باشند می‌توان از آنها برای اهداف تجاری استفاده کرد.
با رشد شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها، کسب و کارهای کوچک و متوسط به راحتی می‌توانند محصولات یا خدمات خود را در شبکه‌های اجتماعی به مخاطبان خود معرفی کنند. این موضوع باعث شده است تا مفهوم هر کسب و کار یک رسانه بین مدیران تجاری مطرح شود. رسانه‌هایی که می‌توان در آنها با تولید محتوای با کیفیت و اثرگذار مخاطب را به سوی محصولات یا خدمات یک برند کشاند.

محتوا همچنان پادشاه است امّا نه هر محتوایی!!!

از زمانی که بیل گیتس جمله معروف خود یعنی"محتوا پادشاه است" را مطرح کرد، سالیان سال می‌گذارد. امّا همچنان این موضوع قدیمی نشده است و یک محتوای خوب و اثرگذار می‌تواند برای خود یک قلمرو پادشاهی ایجاد کند.

مزایای یک محتوای ارزشمند

محتوایی ارزشمند است که دارای ویژگی‌های منحصربفردی باشد. یک محتوای خوب می‌تواند برای کسب و کارهای مزایای زیادی را به همراه بیاورد:

  •  برندینگ با کمک تولید محتوا
  •  اعتمادسازی برای مخاطبان با کمک محتوا
  •  پاسخگویی به نیازهای کاربران با تولید محتوای کاربردی
  •  تاثیرگذار کردن روش‌های بازاریابی
  •  بهبود سئو یا رشد شبکه‌های اجتماعی یک کسب و کار
  •  دریافت ایده‎‌های جدید از مخاطبان درباره محصولات یا خدمات
  •  ایجاد کانال‌های ارتباطی جدید برای ارتباط موثر بین یک برند و مشتریان
  •  ایجاد شبکه‌ای از مخاطبان وفادار

داشتن استراتژی تولید محتوا

همانطور که در بالا توضیح دادیم مزایای تولید محتوا برای کسب و کارها زیاد است و به همین دلیل کسب و کارهای هوشمند به سراغ تولید محتواهای تجاری و تبلیغاتی می‌روند. امّا سوالی که برای اکثر مدیران کسب و کاری پیش می‌آید این است که چه محتوایی را در چه زمانی و در کجا منتشر کنند و اصلا این محتوا را چگونه تهیه کنند؟
برای پاسخ به این سوالات باید بگوییم که برای تولید یک محتوای موثر باید بیش از هر چیزی استراتژی داشت. استراتژی تولید محتوا به کسب و کارها کمک می‌کند تا از تولید بی‌هدف فاصله بگیرند. در استراتژی محتوایی باید هدف بر روی مخاطب و توجه به پرسونا و نیازهای او قرار گیرد تا نتیجه بخشی لازم ایجاد گردد.

چگونه محتوای خود را تولید کنیم؟

بعد از شناخت استراتژی محتوایی باید به سراغ شیوه‌هایی برویم که برای تولید محتوا می‌توانیم استفاده کنیم. معمولا کسب و کارهای بزرگ که دارای سرمایه‌های و بودجه‌های خوبی برای تبلیغات و بازاریابی هستند مشکلی برای تولید محتوا ندارند و به راحتی می‌توانند تیم‌های محتوایی خود را ایجاد کنند. این قبیل شرکت‌ها به مرور زمان ساختار تیم تولید محتوا خود را بهبود می‌دهند و افراد حرفه‌ای تر را به تیم خود اضافه می‌کنند. به همین دلیل محتواهای تولیدی آنها با کیفیت بهتری ایجاد می‌ود و در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

امّا مشکل اصلی در کسب و کارهای کوچک یا متوسط است. کسب و کارهایی که بودجه لازم را برای تشکیل یک تیم تولید محتوای حرفه‌ای را ندارند و معمولا سعی می‌کنند با تیم‌های کوچک و با حداقل امکانات به تولید محتوا بپردازند. به علّت پایین بودن کیفیت محتوا در چنین بیزینس‌هایی آنها بعد از مدّتی فرآیندهای محتواسازی را کنار می‌گذارند یا همچنان کم قدرت و با کیفیت پایین کار خود را ادامه می‌دهند. چنین کسب و کارهایی چون نتیجه لازم را نمی‌توانند از تولید محتوا بگیرند انگیزه خود را بعد از مدتی کاملا از دست خواهند داد.
راهکار مناسب برای چنین کسب وکارهایی برون‌سپاری فعالیت‌های تولید محتوا می‌باشد. مثلا در شهر مشهد  سفارش تولید محتوا توسط شرکت‌ها به  آژانس‌های حرفه‌ای یا فریلنسرهای موفق انجام می‌شود. 
در این تیم‌ها، شاهد حضور گرافیست، کپی‌رایتر، عکاس، نویسنده، تدوینگر، طراح سایت، برنامه‌نویس، مدیر شبکه‌های اجتماعی و.. هستیم. چون چنین آژانس‌هایی همزمان چندین پروژه مختلف را در اختیار دارند، می‌توانند بودجه لازم را برای تیم‌های کاری خود فراهم کنند و از طرفی هزینه تمام شده آنها به نسبت پایین است. به همین دلیل قیمتی را که به مشتریان خود ارائه می‌کنند بسیار مناسب و رقابتی است.

شناسایی کانال‌های انتشار محتوا

بعد از استراتژی و تولید محتوا نوبت به انتشار و ترویج یک محتوا می‌رسد. محتوایی می‌تواند برای یک کسب و کار ارزش‌آفرینی کند که توسط افراد زیادی دیده شود و به اصطلاح وایرال یا ویروسی شود. اگر شما صاحب یک کسب و کار نوپا هستید احتمالا رسانه و شبکه‌های اجتماعی قدرتمندی را در اختیار ندارید. به همین دلیل نیاز دارید تا محتوای خود را در رسانه‌های قدرتمندتری بازنشر دهید. 
این که تبلیغات شما در چه بسترهایی منتشر شود نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا انتشار یک محتوا در یک رسانه نامرتبط، علاوه بر هزینه زیادی که به یک کسب و کار تحمیل می‌کند، می‌تواند نتیجه لازم را هم در پی نداشته باشد. اینجا است که ضرورت استفاده از نظرات یک مشاور حرفه‌ای در زمینه تبلیغات و تولید محتوا به شدت برای کسب و کارها احساس می‌شود.
مانند فرآیندهای تولید محتوا، استخدام مشاوران تبلیغاتی هزینه سنگینی را دارد که شرکت‌های نوپا نمی‌توانند از عهده آن برآیند. به همین دلیل بهتر است که به سراغ آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ یا افراد فریلنسری بروید که در این زمینه تخصص کافی را دارند.
اجرای درست و هدفمند کمپین‌های تبلیغاتی نه تنها هزینه‌های تولید محتوا را بر‌ می‌گرداند، بلکه می‌تواند سودآوری خوبی هم به همراه داشته باشد و در شرایط رکود اقتصادی و همه‌گیری کرونا، بهبود فروش را به همراه بیاورد.

دلایل نیاز به تولیدکنندگان محتوای حرفه‌ای

شاید بسیاری از کسب و کارها تصمیم بگیرند با حداقل امکانات به تولید محتوای متنی، تصویری، ویدئویی و حتی پادکست بپردازند. شاید تولید چنین محتواهایی از لحاظ هزینه‌های ریالی به صرفه بنظر برسد امّا اگر زمانی که مدیران این کسب و کارها برای کنترل فرآیندهای تولید یک محتوا صرف می‌کنند را صرف مدیریت محصول، بازارشناسی یا آنالیز رقبا کنند نتایج بهتری خواهند گرفت.
باز هم جا دارد به این نکته اشاره کنیم که محتوایی می‌تواند وایرال شود و توسط افراد زیادی به اشتراک گذاشته شود که دارای کیفیت خوبی باشد. بنابراین اگر قصد دارید کسب و کار خود را در فضای آنلاین رشد دهید حتما به دنبال ایجاد یک تیم محتوای قوی باشید یا فرآیندهای محتواسازی خود را به یک آژانس حرفه‌ای یا فریلنسرهای موفق واگذار کنید.

و در پایان..

کسب و کارهایی در آینده موفق خواهند بود که به تولید محتوای حرفه‌ای بپردازند. هر برندی باید برای خود داستان یا روایتی داشته باشد که این داستان بوسیله یک محتوای با کیفیت(متنی، تصویر، ویدئو یا پادکست) به مخاطبان انتقال داده شود.
در درون داستان هر کسب و کاری یک پیام نهفته است که هدف بازاریابی هر کسب و کاری را تشکیل می‌دهد. بنابراین می‌توان این گونه عنوان کرد که کسب و کاری که نتواند محتوایی ارزشمند را به مخاطبان خود ارائه کند نمی‌تواند هدف و پیام محصول یا خدمات خود را به صورت شفاف به مخاطبانش انتقال دهد.

مسعود معاونی کارشناس تولید محتوا و سئو

رپورتاژ آگهی

ديدگاه های ارسال شده است